Cílem modulu je uvést studenty do vyšší matematiky, seznámit je s diferenciálním a integrálním počtem a poskytnout jim matematický aparát potřebný pro výpočty v odborných modulech. Cílem není mechanické naučení konkrétních definic a vět, ale rozvíjení myšlenkového aparátu a systematického postupování při řešení problémů, které je pro technika nezbytné.
Po absolvování modulu student:
- definuje základní vlastnosti funkcí;
 - počítá derivaci a integrál daných funkcí;
 - zná základní aplikace derivace a integrálu;
 - zná princip numerických metod derivování a integrování;
 - řeší jednoduché diferenciální rovnice pomocí PC;
 - umí pracovat s odbornou literaturou, je schopen přemýšlet nad problémy a navrhovat jejich řešení;
 - aplikuje získané dovednosti v dalších modulech.
 
Kreditů: 13
- Učitel: Michaela Mašková
 
Cílem modulu je uvést studenty do vyšší matematiky, seznámit je s logickou výstavbou matematiky, s matematickou logikou a s lineární algebrou a poskytnout jim matematický aparát potřebný pro výpočty v odborných modulech. Cílem není mechanické naučení konkrétních definic a vět, ale rozvíjení myšlenkového aparátu, systematického postupování při řešení problémůa práce s literaturou, což je pro technika nezbytné.
Po absolvování modulu student:
- řeší logické úlohy v odborných modulech;
 - umí formulovat danou úlohu pomocí vektorů a matic;
 - řeší maticové a vektorové úlohy (soustavy lineárních rovnic);
 - umí pracovat s odbornou literaturou, je schopen přemýšlet nadproblémy a navrhovat jejich řešení;
 - aplikuje získané dovednosti v dalších modulech.
 
Kreditů: 11
- Učitel: Libuše Špinglová
 
Cílem modulu je uvést studenty do vyšší fyziky, ve které jsou zákony zapsány pomocí diferenciálních rovnic. Nejprve je zopakováno to, co zná student již ze střední školy a poté je odvozen příslušný zákon ve tvaru diferenciální rovnice. Ten je poté teoreticky zkoumán a analyzován a následně prakticky prezentován pokusem v laboratoři. Hlavním cílem modulu je poskytnutí základů pro odborné moduly.
Po absolvování modulu student:
- orientuje se v Matematicko – fyzikálních tabulkách;
 - řeší fyzikální příklady;
 - analyzuje diferenciální rovnice popisující jednoduché systémy;
 - simuluje fyzikální děje na PC;
 - umí pracovat s odbornou literaturou;
 - aplikuje získané dovednosti v odborných modulech.
 
Kreditů: 7
- Učitel: Miloslav Fiala
 
Student po upevnění gramatické struktury jazyka na pokročilé úrovni dokáže s jistotou komunikovat v cizím jazyce o klíčových problémech odbornosti. Orientuje se v kulturních, ekonomických a politických souvislostech, zná hospodářský význam anglicky hovořících zemí. Umí zpracovat odborný text, základní obchodní orespondenci, volně tlumočit v odborném jazyce. Je schopen shrnout v mateřském jazyce cizojazyčné sdělení a naopak zprostředkovat obsah českého dokumentu cizinci. Na základě získaných vědomostí dokáže v cizím jazyce zpracovat vlastní odborně zaměřený projev (v písemné nebo ústní formě). Využívá aktivně jazykové příručky, slovníky.
Po absolvování modulu student:
- umí se vyjadřovat o obecných tématech, dokáže odvozovat neznámý význam na základě kontextu;
 - je schopen číst odborné texty a rozumí jim, dokáže vyhledat důležité informace;
 - umí prezentovat vlastní myšlenky, dovede reagovat na nepřipravené události;
 - rozumí zkratkám, symbolům;
 - umí hovořit o svém oboru nebo zaměření;
 - je schopen sestavit obchodní dopis, krátký návod nebo popis výrobku.
 
Kreditů: 7
- Učitel: Šárka Peterková
 
Student po upevnění gramatické struktury jazyka dokáže komunikovat v cizím jazyce o problémech odbornosti. Orientuje se v kulturních, ekonomických a politických souvislostech německy hovořících zemí. Umí zpracovat odborný text, základní obchodní korespondenci. Je schopen shrnout v mateřském jazyce cizojazyčné sdělení a naopak zprostředkovat obsah českého dokumentu cizinci. Na základě získaných vědomostí dokáže v cizím jazyce porozumět odborně zaměřenému textu.
Po absolvování modulu student:
- umí se vyjadřovat o obecných tématech, dokáže odvozovat neznámý význam na základě kontextu;
 - je schopen číst odborné texty a rozumí jim, dokáže vyhledat důležité informace;
 - umí prezentovat vlastní myšlenky, dovede reagovat na nepřipravené události;
 - rozumí zkratkám, symbolům;
 - umí hovořit o svém oboru nebo zaměření;
 - je schopen sestavit obchodní dopis, krátký návod nebo popis výrobku.
 
Kreditů: 7
Cílem modulu je naučit studenty využívat možnosti osobních počítačů k zefektivnění výpočetních postupů s možností navrhnout vlastní aplikace pro řešení konkrétních úloh. V prvním ročníku je modul zaměřen na simulaci modelů reálných fyzikálních systémů a základy algoritmizace, ve druhém ročníku na programování a ve třetím na databázové systémy.
Po absolvování modulu student:
- umí formulovat a analyzovat problém;
 - navrhuje řešení problému s použitím odpovídajících metod;
 - umí pracovat s odbornou literaturou;
 - aplikuje získané dovednosti v dalších modulech.
 
Kreditů: 5
- Učitel: Jirka Roubal
 
Cílem modulu je naučit studenty využívat možnosti osobních počítačů k zefektivnění tvorby technických dokumentací a prezentací daných postupů a řešení problémů. Dalším cílem je naučit studenty prezentovat a obhajovat výsledky vlastní práce před publikem.
Po absolvování modulu student:
- sestavuje technickou zprávu;
 - prezentuje výsledky své práce (zvládá techniku mluveného slova pro seznámení posluchačů s výsledky své práce);
 - pomocí patřičného softwaru zpracovává grafické podklady pro optimální velikost a využití;
 - pro daný problém sestavuje modelovou animaci;
 - aplikuje získané dovednosti v dalších modulech.
 
Kreditů: 5
- Učitel: Vladimír Hložek
 
Cílem modulu je seznámit studenty se zaměřeními: Mechatronika, Informační a řídicí technika a Automatizace v energetice. Modul je zamýšlen jako motivační a studenti si v něm projdou laboratoře školy, kde jim bude prezentováno, co vše je můžeme naučit v odborných modulech.
Laboratoř aplikované informatiky - 3D prohlídka
Laboratoř aplikované informatiky je vybavena počítači, které prostřednictvím profesionálních měřicích karet umožňují komunikaci s laboratorními modely. Tyto modely reprezentují reálné technologie, které se vyskytují v oblasti průmyslové automatizace (mechanika, elektřina a magnetizmus, proudění kapalin a plynů, vedení tepla, fotovoltaika a tak dále). Některé modely v laboratoři jsou dílem našich absolventů a kolegů.
Ve vyšších ročnících se studenti v této laboratoři naučí analyzovat chování systémů, vytvářet jejich modely v počítači, identifikovat jejich neznámé konstanty, verifikovat je a následně navrhovat a realizovat (naprogramovat) algoritmy k jejich řízení.
![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
Některé modely v laboratoři jsou dílem našich absolventů a kolegů. Podívejte se na krátké video.
Laboratoř elektroinstalací
Laboratoř elektroinstalací je vybavena rozváděči (elektrická přípojka, elektroměrový rozváděč, hlavní rozváděč, distribuční transformátor, rozváděč kompenzace, dvousběrnicový rozvod, průmyslový rozváděč) a zkušebními panely (doplňková ochrana proudovým chráničem, doplňková ochrana napěťovým chráničem, přepěťová ochrana, selektivita jištění, měření (proudová trafa, měřicí ústředna, měřicí svorkovnice), měření spínacích přístrojů).
![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
Laboratoř energetiky - zdrojů energie
Laboratoř energetiky je vybavena učebními pomůckami z oblasti energetiky a řízení funkčních energetických bloků. Nedílnou součástí laboratoře je akumulátorovna, solární panely fotovoltaické elektrárny (dále jen FVE), fototermický panel (dále jen FTP), větrná elektrárna a tepelné čerpadlo na principu voda-voda.
FVE představuje kompletní fotovoltaickou elektrárnu o výkonu 3,5 kWe jejíž součástí jsou solární panely, akumulátory elektrické energie, napěťový střídač, řídicí panely včetně napojení na internet a řídicí SW, který slouží k dálkovému sběru a vyhodnocování dat.
FTP se skládá z fototermického panelu, čerpadlového komplexu (primární a sekundární topný okruch) a řídicí rozváděčové soupravy tohoto komplexu. Řízení zajišťuje průmyslový počítač na bázi PLC, který je napojen na školní ethernetovou síť.
Větrná elektrárna má výkon do 300 W a skládá se z subkomplexu větrné vrtule, akumulátoru elektrické energie, napěťového střídače, řízení dobíjení akumulátorů, komunikace s dodavatelem elektrické energie a silových elektrických obvodů.
![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
Laboratoř CNC techniky
Výuka CNC techniky má na škole velkou tradici, která se odvíjí od dlouholeté spolupráce s firmou MAS Kovosvit, výrobcem obráběcích strojů. Laboratoř dnes soustřeďuje zejména výukové sestavy počítačem řízených strojů (CIM), produkční stroje – soustruh, frézku a obráběcí centrum s řídicími systémy Heidenhain a Fanuc a tzv. grafické simulátory s řízením Siemens a Philips.
Pro výuku studentů VOŠ jsou určeny především zmíněné výukové sestavy CIM. Starší sestava obsahuje CNC soustruh, CNC frézku, dva průmyslové roboty Mitsubishi a řetězový dopravník palet polotovarů a dílců. Zcela nová a moderní sestava je vybavena CNC soustruhem i frézkou, robotem a pásovými dopravníky polotovarů a dílců. Na zařízeních lze získat veškeré znalosti a dovednosti z CNC techniky (ovládání a seřizování strojů, programování, technika obrábění, výroba součástí, zabezpečení kvality apod.) a z robotiky (práce s roboty, jejich programování, řešení manipulačních úloh).
![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
Laboratoř pneumatiky a elektropneumatiky
Laboratoř pneumatiky a elektropneumatiky je vybavena moderními výukovými stanicemi Festo Didactic. Tyto stanice spolu s přidruženými didaktickými pomůckami slouží k výuce automatizační techniky se zvláštním zřetelem k co největšímu přiblížení výuky k praxi. Obsahem jednotlivých školení je popis a aplikace jednotlivých pneumatických a elektropneumatických prvků, systematické navrhování příslušných kombinačních a sekvenčních obvodů, metody detekce a odstraňování závad v pneumatických a elektropneumatických obvodech.
Výukou zde procházejí žáci 4. ročníku oboru elektrotechniky a dále jsou zde pravidelně pořádány specializované kursy pro zaměstnance vybraných elektrotechnických a strojírenských firem. V současné době jsme oprávněni školit a vydávat certifikáty v kursech PN 111 – „Úvod do pneumatiky“, PN 281 – „Úvod do elektropneumatiky“ a PN 122 – „Pneumatické řídicí systémy“.
![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
Laboratoř procesní automatizace
V laboratoři najdeme nejmodernější soustavu čtyř výukových stanic tzv. procesní automatizace Festo. Na stanicích je možno ovládat a regulovat procesy filtrace, směšování, ohřevu a ochlazování, dávkování apod. Stanice jsou vybaveny snímači i akčními členy, které jsou v tomto oboru procesní techniky používány. K řízení jsou využity systémy firmy Siemens s barevnými dotykovými panely.
![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
Laboratoř řídicích systémů
Laboratoř řídicích systémů je vybavena volně programovatelnými automaty (dále jen PLC – programmable logic controller) na nichž probíhá výuka programování technologických celků. Vlastní vývoj řídicího programu pro PLC se realizuje na personálních počítačích, které jsou se všemi PLC on-line propojeny. Veškeré technologie, které se pomocí PLC řídí spadají do oblasti průmyslové a komerční automatizace. Výuka plynule navazuje na výuku základních fyzikálních procesů z Laboratoře aplikované informatiky. Ve vyšších ročnících se studenti v této laboratoři naučí programovat PLC automaty.
![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
Laboratoř senzoriky a pohonů
Laboratoř senzoriky shromažďuje nejčastěji používané snímače především vzdálenosti a přiblížení. Jedná se o senzory indukční, kapacitní, optické, ultrazvukové, magnetické. Dále jsou k dispozici snímač tlaku, teploty a vibrací. Cílem výuky je poznat vlastnosti a využití snímačů.
Laboratoř pohonů obsahuje výukovou sestavu Feedback s nejrůznějšími motory (stejnosměrné, střídavé) a generátory. Na soupravě je možno ukázat připojení, rozběh, regulaci, zatěžování a měření každého druhu motoru či generátoru. V laboratoři je dále instalováno obdobné soustrojí elektrických točivých strojů, které je možno provozovat v nejrůznějších režimech. Konečně v laboratoři nalezneme sestavu tzv. inteligentních pohonů. Jde o synchronní motory řízené počítačem, jejichž vlastnosti nelze konvenčními stroji dosáhnout.
![]()  | 
Po absolvování modulu student:
- má představu o daném zaměření;
 - má představu, které volitelné moduly bude dále absolvovat.
 
Kreditů: 5
- Učitel: Miroslav Hospodářský
 
Cílem modulu je seznámit studenty neelektrotechnických oborů se základy elektrotechniky a číslicové techniky. Důraz je kladen na vlastnosti, parametry a použití prvků v základních obvodech. Znalosti jsou nutné pro další studium na VOŠ.
Po absolvování modulu student:
- orientuje se v základních elektrotechnických obvodech;
 - vypočítá základní obvodové veličiny;
 - zná základní elektronické součástky a jejich charakteristická zapojení;
 - pracuje s odbornou literaturou – katalogy, aplikačními listy apod.;
 - aplikuje získané dovednosti v dalších modulech.
 
Kreditů: 11
Povinně volitelný
- Učitel: Miroslav Kubů
 
Cílem modulu je naučit studenty nestrojařských oborů základům strojírenství, seznámit je se základními strojními součástmi a principy jejich používání, naučit je tvorbě strojařské technické dokumentace.
Po absolvování modulu student:
- orientuje se v technickém výkresu;
 - kreslí technické výkresy s využitím CAD systému;
 - navrhuje rozebíratelné a nerozebíratelné spoje;
 - zná zásady uložení hřídelí;
 - aplikuje získané dovednosti v dalších modulech.
 
Kreditů: 11
Povinně volitelný
- Učitel: Jaromír Štěpánek
 






















